مجله ی فروشگاهی جی اس ام ها
0 محصولات نمایش سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

معرفی اپراتورهای سیم کارت در ایران

معرفی اپراتورهای سیم کارت در ایران

تغییرات شگرفی که استفاده از تلفن‌های همراه در دهه‌های اخیر به وجود آورده است، غیرقابل انکار هستند. اولین بار کشورهای حوزه‌ی اسکاندیناوی، شروع  به طراحی و ساخت تلفن‌های سیار و متحرک نمودند. اولین  نمونه‌ی ساخته شده‌ی آن، در سال ۱۹۶۰ ارائه شد.

با کار کردن بر روی امکانات آن و افزایش برد قطعات به کار رفته در آن، سال ۱۹۷۵، اولین نسخه‌ی تلفن همراه با سیستم آنالوگ در دسترس عموم قرار گرفت. با توجه به اینکه تکنولوژی تلفن همراه، طراحی کشورهای اسکاندیناوی بود، طبیعی است که اولین شبکه تلفن متحرک را هم همین کشورها راه اندازی کنند. NMT (Nordic Mobile Telephone) نخستین شرکت شبکه تلفن همراه در جهان است. آمریکا در سال ۱۹۸۳ سیستم NMT را وارد بازار جهانی کرد.

پس از آن، ژاپن با ترکیب ویژگی‌های هر دو شبکه اسکاندیناویایی و آمریکایی شبکه خود را با نام HCMS وارد بازار کرد. بعدها برای اینکه اتصالات به شبکه به راحتی انجام شوند، NTT به جهان معرفی شد. در سال ۱۹۸۵، TACS برای کاربران انگلستان و ایرلند عرضه شد. در همین تاریخ، سیستم NMT در کشورهای نروژ، سوئد، فنلاند و دانمارک با فرکانس ۴۵۰ مگاهرتز راه اندازی شد و کاربران این کشورها نیز به شبکه کاربری جهانی پیوستند.

اتحاد GSM

برای برقرار ارتباط هر چه بیشتر و مناسب‌تر در سطح جهانی، ۱۷ کشور اروپایی برای طراحی و ساخت یک سیستم استاندارد و البته مشترک، در سال ۱۹۸۵ هم پیمان شدند. نام این اتحاد تجاری و تکنولوژیست EUROPEAN TELECOMMUNICATION STANDARD INSTITUTE بود. در نهایت این استاندارد سلولی با نام GSM کار خود را با ۳ باند فرکانس متفاوت و متناسب با نیاز مناطق جغرافیایی آغاز کرد. در سال ۱۹۷۳ اولین تماس غیر تجاری توسط مدیر سابق شرکت AT&T، دکتر مارتین انجام شد. دقیقا ۲۰ سال بعد از آن تماس، استفاده از شبکه تلفن‌های متحرک به ایران رسید.

معرفی اپراتورهای سیم کارت در ایران

تلفن همراه در ایران

حدود ۲۷ سال پیش، تیتر اول روزنامه‌های داخلی با عنوان: ” فراخوان برای ثبت نام نخستین شبکه تلفن متحرک جیبی” توجه همگان را به خود جلب کرد. در تیرماه سال ۱۳۷۲ بود که ثبت نام موبایل شروع شد اما اغلب مردم از آن استقبال نکردند و ماه‌ها طول کشید تا ثبت نام‌ها انجام شوند. این روند آنقدر طولانی شد که شرکت مخابرات ایران با همکاری شرکت پست، اقدام به استخدام بازاریابان موبایل نمودند. شعار این تیم بازاریابی، عبارت ” با تلفن همراه همیشه در مقصد هستید” بود. ۹ هزار و ۹۴۷ نفر تا اواسط تابستان سال ۷۴ ثبت نام کرده بودند و شهریور ماه اغلب آن‌ها تلفن‌های همراه خود را دریافت کردند. با دیده شدن این تکنولوژی در دستان مردم، افراد بیشتری راغب به استفاده از این دستگاه شدند. این حجم از رغبت و افزایش متقاضیان استفاده از آن، سبب شد قیمت سیم کارت به رقم +۳ میلیون تومان برسد.

شرایط استفاده از سیم کارت

شبکه‌های تلفن همراه در آن زمان فقط از ۸ صبح تا ۸ شب در دسترس بودند و فقط افرادی که در مناطق خاصی مانند شرق تهران به سمت سرخه حصار، از غرب به عوارضی جاده کرج ، از جنوب به بهشت زهرا و از شمال به سمت ارتفاعات تهران قادر به استفاده از این شبکه بودند.

شرایط بهره بردن و استفاده از تلفن همراه در آن زمان بدین صورت بود که متقاضی باید یک چک بانکی با مبلغ ۵۰۰ هزار تومان را به عنوان هزینه اشتراک، هزینه نصب و هزینه تهیه گوشی در اختیار عرضه کننده قرار می‌داد. همچنین افرادی که می‌خواستند از تلفن خود در اتومبیل استفاده نمایند، هزینه ۷۰ هزار تومانی برای دریافت تجهیزات مخصوص خودرو پرداخت می‌کردند.

روند استقبالی در ایران هر روز بیشتر می‌شد و تعداد متقاضیان رو به افزایش بود.به همین دلیل در بهمن سال ۱۳۷۴، ثبت نام همگانی برای اغلب استان‌ها از طریق پست آغاز شد. در همان سال تعداد ۱۸۵ نفر ثبت نام نمودند.

واگذاری سیم کارت

واگذاری سیم کارت‌ها از سال ۷۵ آغاز و در سال ۷۶ پایان یافت. این سیم کارت‌ها به همراه گوشی موبایل و از طریق پست به افراد واگذار می‌شد. روند توزیع این تکنولوژی در ایران فراز و فرودهای زیادی داشت اما در نهایت در سال ۱۳۷۳، اولین فاز شبکه تلفن همراه کشور در تهران با ۱۷۶ گیرنده و فرستنده و ۲۴ ایستگاه رادیویی آغاز به کار کرد. این فاز، دارای ظرفیت ۹۲۰۰ شماره بود. در سال ۷۴، شهرهای مشهد، تبریز، اهواز، شیراز و اصفهان نیز به جمع کاربران این شبکه پیوستند. این روند افزایشی روز به روز صعود کرد و در سال ۷۵، جمعا ۳۶ شهر از ایران به تلفن همراه دسترسی داشتند. در پایان سال ۱۳۸۲، تعداد شماره های فعال ایران، به ۳۴۴۹۸۷۸ شماره رسیده بود.

اولین اپراتور تلفن همراه در ایران( همراه اول)

اپراتور همراه اول، از همان ابتدا  در سال ۱۳۷۳،با عرضه‌ی سیم کارت‌های دائمی، خدمات خود را آغاز نمود. در حال حاضر این شرکت حدود ۶۸٫۵ میلیون مشترک داشته و ۱۲۴۵ شهر و مساحتی بیش از ۷۰ هزار کیلومتر از جاده‌های ایران را تحت پوشش قرار داده است. پیش شماره های این شرکت ۰۹۱۲، ۰۹۱۰،۰۹۱۱،۰۹۱۳،۰۹۱۴،۰۹۱۵،۰۹۱۶،۰۹۱۷،۰۹۱۸،۰۹۱۹ و ۰۹۹۰ هستند. سرویس‌های ارائه دهنده اپراتور همراه اول شامل وای فای، اینترنت نسل‌های ۳،۴ و ۴٫۵ ، باشگاه فیروزه‌ای، سیم کارت کودک، سیم کارت دانشجویی، انتقال و انتظار مکالمات، مکالمه گروهی، محدودیت مکالمه، اتصال به نمابر و دیتا، پیام کوتاه، پیام صوتی و سرویس رومینگ بین المللی می باشد.

معرفی اپراتورهای سیم کارت در ایران

دومین اپراتور سیم کارت( ایرانسل)

ایرانسل، با مشارکت شرکت گسترش الکترونیک ایران و MTN آفریقای جنوبی به وجود آمد. سهم شرکت ایرانی ۵۱% از کل سهام بود. ایرانسل به عنوان یک شرکت خدمات ارتباطی، رتبه دوم شرکت‌های ایران را کسب کرده است. توزیع سیم کارت های ایرانسل از ۲۹ مهر ماه سال ۱۳۸۶ در شهرهای تهران، تبریز، ساری و مشهد آغاز شد. در همان روزهای آغازین شروع به کار این اپراتور، سیم کارت‌های آن با پیش شماره ۰۹۳۵ به طور گسترده‌ای عرضه شدند. مناسب بودن قیمت و همچنین دسترسی آسان به سیم کارت های این شرکت، رشد سریع آن را تضمین می‌کرد. پس از گذشت مدتی، شماره های جدیدی با پیش شماره های ۰۹۳۶،۰۹۳۷،۰۹۳۸ و ۰۹۳۹ روانه‌ی بازار شد.

قیمت سیم کارت های اعتباری ایرانسل روز به روز کمتر شده و دسترسی افراد به آن راحت تر می‌شد. دو پیش شماره ۰۹۳۳ و ۰۹۳۰، از اپراتور تالیا، به ایرانسل منتقل شد. عدم محدودیت سیم کارت های این شرکت سبب شد تا تقریبا هر ایرانی یک سیم کارت ایرانسل داشته باشد به همین دلیل تعداد دیگری پیش شماره از جمله ۰۹۰۱،۰۹۰۲،۰۹۰۳ نیز به آن اضافه شود. در سال ۱۳۹۶ هم پیش شماره جدید ۰۹۰۵ به لیست ایرانسل افزوده شد.از امکانات این اپراتور میتوان به تلویزیون اینترنتی، اینترنت نسل ۴ ، MMS، سیم کارت های آی سیم، وایمکس، میکرو و نانو اشاره کرد.

سومین اپراتور سیم کارت( تالیا)

این اپراتور، نتوانست چندان محبوبیتی بین مردم کسب کند و رشد چشمگیری نداشت. پیش شماره‌ی تالیا ۰۹۳۲ است. با این حال، تالیا اولین اپراتور سیم کارت‌های اعتباری در ایران بود. این شرکت کار خود را از سال ۱۳۸۳ آغاز کرده و به طور رسمی توزیع سیم کارت‌های آن از سال ۱۳۸۴ به تهران را از سر گرفت. خدمات ارائه شده توسط این شرکت، سیم کارت سازمانی، بسته‌های کاربردی برای سازمان‌های بزرگ و خدمات اینترنت نسل ۴٫۵ می باشند.

چهارمین اپراتور سیم کارت( رایتل)

رایتل از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز نموده است. رایتل یک شرکت نیمه خصوصی بوده و سیم کارت‌های دائمی، اعتباری و دیتا را پشتیبانی می‌کند. از دیگر خدمات سیم کارت‌های رایتل می‌توان به تماس صوتی، SMS ، اینترنت با سرعت ۱۲ مگابایت بر ثانیه و MMS اشاره کرد.  پیش شماره‌های رایتل عبارتند از: ۰۹۲۱،۰۹۲۰ و ۰۹۲۲٫ در حال حاضر هزینه مکالمه درون شبکه ای رایتل صفر است و تمام نقاط ایران را پوشش فرکانسی و آنتن دهی می‌دهد.

0
دیدگاه‌های نوشته

جواب سوال‌هاتون رو می‌تونید در زیر پیدا کنید. در غیر اینصورت از ما بپرسید، ما همیشه به سوالاتتون جواب می‌دهیم.
چگونه محصول را خریداری کنیم!
شما با انتخاب محصولات و اضافه کردن آنها به سبد خرید و انجام مراحل خرید می توانید خرید خود را کامل کنید.
آیا این وب سایت مطمئن است؟
وب سایت جی اس ام ها با سابقه طولانی در زمینه فروش محصولات مختلف و با داشتن نماد اعتماد به صورت رسمی در سیستم ساماندهی کشور ثبت شده است.
چگونه باید هزینه محصولات پرداخت شو؟
شما می توانید با یکی از کارت های عضو شتاب و از طریق درگاه اینترنتی اقدام به پرداخت خرید خود نمایید.